9-11-2022 start de online reeks workshops 'Meer ACT in je leven'. Op de pagina Home staan de linkjes naar de pagina's Agenda en Workshops!

Bereik met ACT jouw doel!

Hoe ziet ACT-coaching of ACT-therapie eruit? ACT bestaat uit twee onderdelen:

  1. Bij ACT leer je eerst hoe je met jouw situatie kunt omgaan. Dat doen we heel gestructureerd en stapsgewijs. Een belangrijke stap daarin is mindfulness. Misschien heb je daar denkbeelden bij (dat het zweverig is bijvoorbeeld), maar ik kan je verzekeren dat ook mindfulness heel down-to-earth kan zijn.
  2. Daarna gaan we aan de slag met jouw waarden en met hoe jij jouw leven wil leven om een waardevol en gelukkiger leven te leiden.

Tijdens een ACT-coaching of -therapie doorlopen we zes stappen:

  • Acceptatie (leren omgaan met jouw situatie)
  • Defusie (minder last krijgen van jouw omgeving en jouw eigen hoofd)
  • Contact met het hier-en-nu (je leven nu leven)
  • Zelf als context (wie ben jij eigenlijk?)
  • Waarden (wat vind jij belangrijk?)
  • Toegewijd handelen (dat wat je geleerd hebt inpassen in jouw leven)

Je leest hier over wat we doen tijdens de verschillende stappen van ACT.

Coaching of therapie?

Wat is het verschil tussen ACT-coaching of ACT-therapie? Zowel coaching als therapie zijn doelgerichte trajecten over denken en doen, maar coaching is kortdurend en het gaat vaak over wat minder hardnekkige hulpvragen. Coaching gaat bijvoorbeeld over een dip hebben en therapie over al langere tijd neerslachtige gevoelens hebben. Meestal heb je in vijf tot zeven coachbijeenkomsten jouw doel behaald.